Viking Line etsi uudelle Viking Grace alukselleen uudenlaista muotoilua ja päätti luottaa suunnittelijaan, joka ei ollut koskaan aikaisemmin muotoillut laivan sisustusta. Laivan sisustus vaatii erikoisosaamista, jotka perustuvat WMO:n määräyksiin mm. materiaalien paloturvallisuudesta. Siitä huolimatta yhtiö päätti ajatella laatikon ulkopuolelle ja palkkasi suomalaisen muotoilijan Vertti Kiven suunnittelemaan uuden sukupolven laivansa sisustuksen. Vertti Kiven suunnittelema laiva on saanut ylistäviä lausuntoja sekä kansainvälisillä design-sivustoilla että sitä käyttävien tavallisten risteilymatkustajien mielestä.
Suomen Yleisradio lanseerasi eilen suuren huomion saattelemana uuden asiaohjelmiensa ulkoasun. Tarjouskilpailuun ei osallistunut - tai kutsuttu mukaan - suomalaisia muotoilijoita tai muotoilutoimistoja, koska kenelläkään ei ollut aikaisempia referenssejä televisiokanavien ilmeen suunnittelusta. Niinpä tehtävään valittiin televisiolähetysten ilmeiden suunnitteluun erikoistunut lontoolainen The Council. (Iltasanomien uutinen aiheesta)
Vastaanotto on ollut hämmentävää. Tänään sosiaalisessa mediassa on kiertänyt Pasi Hytin hauska kuva (ks alla), jossa hän vertaa Yleisradion uudistunutta ilmettä legendaarisen BBC:n komediasarjan The Fast Shown hulvattomiin sketseihin tuntemattoman etelä-eurooppalaisen karikatyyrimaan uutisstudiossa, jonka säätiedotuksissa paistoi aina aurinko. Scorchio! Sarjaa esitettiin vuosina 1994-1997. Huomio on vähintäänkin kiusallinen, koska kyseinen uutisstudiosketsi irvaili uutismaailmaa, jossa kaikki meni enemmän tai vähemmän kömpelösti pieleen.
Asia on vähintäänkin kiusallinen, kun tämän päivän verkko-IS uutisoi kanavauudistuksen maksaneenkin 5 miljoonaa euroa YLEn aiemmin ilmoittaman 600.000 euron sijaan. Iltalehden toimitaja Kyösti Hagert haastatteli YLEn uutistoiminnasta vastaavaa johtajaa Atte Jääskeläistä. Mediateknologian parissa Norjassa työskennelleenä ymmärrän, että tekniikan kustannukset ovat suuret, mutta YLEn olisi kannattanut pelata avoimilla korteilla ja kertoa projektin kokonaiskustannukset. Iltasanomien toimittajakaan ei ymmärtänyt mediateknoligiasta tai niiden kustannuksista tuon taivaallista ja tiedotusvahinko oli tosiasia. Nyt viestimissä kiertää YLEn kannalta epämiellyttäviä uutisia. Iltasanomienkin uutista on jaettu uli 2500 kertaa. Asiaa kommentoi osuvasti myös viestintäalan ammattilainen Juuso Enala tämänpäiväisessä blogikirjoituksessaan.
Miksi valita englantilainen suunnittelutoimisto ajankohtaisohjelmien ilmeen uudistajiksi? Varsinkaan, jos ensimmäisenä reaktiona on humoristinen viittaus englantilaiseen 1990-luvun komediasarjaan. Pasi Hytin kuvan nähneet ovat varmasti ajatelleet hänen osuneen nappiin, sillä hänen kuvaansa on jaettu Facebookissa jo yli 1150 kertaa. Luku, josta mikä tahansa mediatalo olisi ylpeä.
Olisiko YLEn pitänyt uutta ilmettä suunnitellessaan rohkeasti katsoa laatikon ulkopuolelle. Hakea osaaja kentän ulkopuolelta?
Kenties useita ohjelmia ja studioympäristöjä suunnitellut mainostoimisto, joka YLEn mukaan teki projektin edullisesti, ei ollut oikea valinta. Olisiko pitänyt tehdä kuten Viking Line? Antaa rohkeasti mahdollisuus uudelle suomalaiselle muotoilutoimistolle näyttää kyntensä ja luoda oikeasti jotain uutta. Sillä eivätkö uudet innovaatiot ja ajatukset synny siitä, että tutuiksi tulleita asioita käsitellään aivan uudesta näkökulmasta.
Vertti Kiveä kysytään uusiin laivojen suunnitteluprojekteihin ja etabloituneet suunnittelutoimistot kopioivat hänen ratkaisujaan, mutta mitä suomalaiselle luovalle taloudelle ja media-alalle jäi oikeastaan käteen The Councilin tekemästä uudesta YLEn ilmeestä? Luu?
Suomen Yleisradio lanseerasi eilen suuren huomion saattelemana uuden asiaohjelmiensa ulkoasun. Tarjouskilpailuun ei osallistunut - tai kutsuttu mukaan - suomalaisia muotoilijoita tai muotoilutoimistoja, koska kenelläkään ei ollut aikaisempia referenssejä televisiokanavien ilmeen suunnittelusta. Niinpä tehtävään valittiin televisiolähetysten ilmeiden suunnitteluun erikoistunut lontoolainen The Council. (Iltasanomien uutinen aiheesta)
Vastaanotto on ollut hämmentävää. Tänään sosiaalisessa mediassa on kiertänyt Pasi Hytin hauska kuva (ks alla), jossa hän vertaa Yleisradion uudistunutta ilmettä legendaarisen BBC:n komediasarjan The Fast Shown hulvattomiin sketseihin tuntemattoman etelä-eurooppalaisen karikatyyrimaan uutisstudiossa, jonka säätiedotuksissa paistoi aina aurinko. Scorchio! Sarjaa esitettiin vuosina 1994-1997. Huomio on vähintäänkin kiusallinen, koska kyseinen uutisstudiosketsi irvaili uutismaailmaa, jossa kaikki meni enemmän tai vähemmän kömpelösti pieleen.
Asia on vähintäänkin kiusallinen, kun tämän päivän verkko-IS uutisoi kanavauudistuksen maksaneenkin 5 miljoonaa euroa YLEn aiemmin ilmoittaman 600.000 euron sijaan. Iltalehden toimitaja Kyösti Hagert haastatteli YLEn uutistoiminnasta vastaavaa johtajaa Atte Jääskeläistä. Mediateknologian parissa Norjassa työskennelleenä ymmärrän, että tekniikan kustannukset ovat suuret, mutta YLEn olisi kannattanut pelata avoimilla korteilla ja kertoa projektin kokonaiskustannukset. Iltasanomien toimittajakaan ei ymmärtänyt mediateknoligiasta tai niiden kustannuksista tuon taivaallista ja tiedotusvahinko oli tosiasia. Nyt viestimissä kiertää YLEn kannalta epämiellyttäviä uutisia. Iltasanomienkin uutista on jaettu uli 2500 kertaa. Asiaa kommentoi osuvasti myös viestintäalan ammattilainen Juuso Enala tämänpäiväisessä blogikirjoituksessaan.
Miksi valita englantilainen suunnittelutoimisto ajankohtaisohjelmien ilmeen uudistajiksi? Varsinkaan, jos ensimmäisenä reaktiona on humoristinen viittaus englantilaiseen 1990-luvun komediasarjaan. Pasi Hytin kuvan nähneet ovat varmasti ajatelleet hänen osuneen nappiin, sillä hänen kuvaansa on jaettu Facebookissa jo yli 1150 kertaa. Luku, josta mikä tahansa mediatalo olisi ylpeä.
Olisiko YLEn pitänyt uutta ilmettä suunnitellessaan rohkeasti katsoa laatikon ulkopuolelle. Hakea osaaja kentän ulkopuolelta?
Kenties useita ohjelmia ja studioympäristöjä suunnitellut mainostoimisto, joka YLEn mukaan teki projektin edullisesti, ei ollut oikea valinta. Olisiko pitänyt tehdä kuten Viking Line? Antaa rohkeasti mahdollisuus uudelle suomalaiselle muotoilutoimistolle näyttää kyntensä ja luoda oikeasti jotain uutta. Sillä eivätkö uudet innovaatiot ja ajatukset synny siitä, että tutuiksi tulleita asioita käsitellään aivan uudesta näkökulmasta.
Vertti Kiveä kysytään uusiin laivojen suunnitteluprojekteihin ja etabloituneet suunnittelutoimistot kopioivat hänen ratkaisujaan, mutta mitä suomalaiselle luovalle taloudelle ja media-alalle jäi oikeastaan käteen The Councilin tekemästä uudesta YLEn ilmeestä? Luu?
Pasi Hytin rinnastus YLEn uudesta kanavailmeestä ja vuosina 1994-7 pyörineestä BBC:n komediaklassikosta The Fast Showsta. |
Kommentit
Lähetä kommentti