Kysyin opiskelijoiltani, kuinka moni on nähnyt Facebookissa kilpailuita, joissa kerrotaan, että osallistut arvontaan, jos
Kaikki ylläolevat tavat olivat Facebookin sääntöjen (Facebook pages terms) vastaista ja huonon tuurin sattuessa palvelu voi poistaa sivusi Facebookista. Riski oli pieni, mutta se oli olemassa. Enää tällaista sanktiota ei tarvitse pelätä, sillä Facebook-taipui siihen, että monet isotkin organisaatiot rikkoivat sääntöä, joten enää ei ollut mieltä rajoittaa arvontoja tykkäysten perusteella.
TÄRKEÄ PÄIVITYS 09/2013: Facebook muuttii arvontojensa sääntöjä. Jatkossa organisaatiot ja sivut voivat järjestää arpajaisia tykkäysten ja kommenttienkin kautta. Tutustu uudistuneisiin sääntöihin Facebookin ohjeissa - mutta edelleen arvontojen on noudatettava Suomen lakeja.
Tässä ohjeet pähkinänkuoressa:
Huomaathan kuitenkin ettei copy/paste ole sallittua - myös arpajaissäännöillä on tekijänoikeutensa ja ainakaan itse en menisi suoraan kopioimaan lakimiehen kirjoittamaa tekstiä. Nettiarpajaisia ja sääntöjä voi käydä tutkimassa vaikkapa arvontasivut.com -palvelusta. Käy verkkokilpailuissa ja etsi "Kilpailun säännöt ja ohjeet" ja tutustu niihin.
Onnea arvontoihin!
- tykkäät organisaation postauksesta
- jos kommentoit organisaation postausta
- jos jaat organisaation päivitystä/kuvaa/videota eteenpäin
- tykkäät organisaatiosta yleensä
Kaikki ylläolevat tavat olivat Facebookin sääntöjen (Facebook pages terms) vastaista ja huonon tuurin sattuessa palvelu voi poistaa sivusi Facebookista. Riski oli pieni, mutta se oli olemassa. Enää tällaista sanktiota ei tarvitse pelätä, sillä Facebook-taipui siihen, että monet isotkin organisaatiot rikkoivat sääntöä, joten enää ei ollut mieltä rajoittaa arvontoja tykkäysten perusteella.
TÄRKEÄ PÄIVITYS 09/2013: Facebook muuttii arvontojensa sääntöjä. Jatkossa organisaatiot ja sivut voivat järjestää arpajaisia tykkäysten ja kommenttienkin kautta. Tutustu uudistuneisiin sääntöihin Facebookin ohjeissa - mutta edelleen arvontojen on noudatettava Suomen lakeja.
Tässä ohjeet pähkinänkuoressa:
- Noudata arpajaislainsäädäntöä ja kuluttajansuojelulakia (säännöt ja ehdot näkyviin). Vaikka Facebook-palvelu onkin ulkomainen, sinun tulee noudattaa toiminnassasi Suomen arpajaislakia. Jotkut arvonnat saattavat olla suoraan lainvastaisia. Facebookissa tapahtuvat arvonnat ovat useimmiten vastikkeettomia (eli arvontaan osallistuva ei maksa arvontaan osallistumisestaan), jolloin on kysymys markkinointiarpajaisista. Tällöin arvonnan sääntöjen tulee olla kaikkien luettavissa ja saatavissa. Säännöissä on oltava seuraavat asiat:
- arvonnan tai kilpailun järjestäjä
- arvonnan tai kilpailun alkamis- ja päättymisaika sekä arvontapäivä
- yksityiskohtaiset tiedot palkinnoista
- taitoon tai tietoon perustuvan kilpailun ratkaisuperusteet
- tapa, jolla voittajille ilmoitetaan voitosta ja palkinnon luovuttamisesta.
Tarkempaa tietoa tästä löydät kuluttajaviraston sivuilta
Markkinointiarpajaisia säätelee kuluttajansuojelulaki
- Noudata henkilötietolakia. Mikäli markkinointiarpajaistesi tarkoituksena on kerätä osallistujien yhteystietoja, sinun on ilmoitettava, mihin tarkoituksiin henkilörekisteriä käytetään. Arvontaan osallistuvan on aina voitava kieltäytyä suoramarkkinoinnista. Facebookin osalta tämä tarkoittaa sitä, ettei tykkääminen (ja markkinointiviestien vastaanottaminen). Tämän takia Facebook edellyttää, että käytät arpajaisten järjestämisessä kolmannen osapuolen palvelua (se voi olla kolmannen osapuolen maksullinen ns. sweepstakes -sovellus tai vaikkapa omat kotisivusi) Monet organisaatiot rikkovat tätä sääntöä nimenomaan tykkäämisen ollessa peruste.
- Henkilötietolain ja erityisesti rekisteriselosteen vaatimukset löydät Finlexistä.
- Myös Facebook edellyttää, että noudatat voimassaolevaa kansallista lainsäädäntöäsi. Linkki: Facebookin sivujen käyttöehdot.
- PÄIVITETTY 09/2013: Saat jatkossa pitää kilpailun omalla Facebook -seinälläsi. Enää sitä ei tarvitse järjestää kolmannen osapuolen applikaation kautta sivujesi välilehdellä. Edelleen voit toki järjestää kilpailun myös omilla kotisivuillasi. Sivusi tykkääminen tai paikkaan kirjautuminen SAA NYKYISIN olla arvontaperuste/-tapa SEKÄ myöskin minkäänlaisen media-aineiston jakaminen eteenpäin. Eli kun järjestät kilpailun Facebookissa, tykkääminen SAA olla arvontaehto.
- Muistathan samalla pyytää tykkääjiäsi merkitsemään sivultasi kohdasta "Tykätty" vaihtoehto "Näytä uutisissa". Nykyään kaikki tykkääjät eivät saa uutisia tykkäämiltään sivuilta (ellei po. vaihtoehto ole valittu), vaan viestisi tavoittaa vain noin 18% fanikunnastasi. Säännölliset kilpailut, niistä tiedottaminen ja asiakkaan huomioiminen erilaisina etuuksina kannustavat käyttäjiä valitsemaan tuon vaihtoehdon - liiallinen spämmääminen taas poistamaan sivut kokonaan tykättyjen joukosta. Näin tein eräälle turkulaiselle kulttuurialan toimijalle, joka spämmäsi kymmeniä päivityksiä seinälleni, koska heidän julkaisujärjestelmänsä päivitti kaikki tiedot uusista konserteista tiettyyn, samaan kellonaikaan.
- Monasti näkee Facebook-kilpailuita, joissa kaikki on tehty oikein - paitsi, kun tulee voittajalle ilmoittamisen aika. Facebook kieltää säännöissään voittajalle ilmoittamisen Facebookin omien viestitoimintojen kautta. Et voi ilmoittaa voittajalle Facebook viestien, chatin tai seinälle postaamisen kautta - kerää siis osallistujiesi sähköpostit talteen.
Huomaathan kuitenkin ettei copy/paste ole sallittua - myös arpajaissäännöillä on tekijänoikeutensa ja ainakaan itse en menisi suoraan kopioimaan lakimiehen kirjoittamaa tekstiä. Nettiarpajaisia ja sääntöjä voi käydä tutkimassa vaikkapa arvontasivut.com -palvelusta. Käy verkkokilpailuissa ja etsi "Kilpailun säännöt ja ohjeet" ja tutustu niihin.
Onnea arvontoihin!
Kommentit
Lähetä kommentti