Norjassa kaikki on kalliimpaa Suomeen verrattuna - paitsi katkaravut ja sähköautot.
Norjassa ympäristöystävällistä autoilua tuetaan voimakkaasti autoalan, valtion ja kuntien toimesta. Sähköautoilla ei ole autoveroa, niillä on alhaisempi vuosittainen auton käyttömaksu, alhaisemmat rekisteröintikustannukset ja ennenkaikkea sähköautoilla pääsee tietulleista läpi ilmaiseksi (odottakaa vain, pian se on täällä meilläkin. Tavalla tai toisella), ei tarvitse maksaa kadunvarsipysäköinnistä ja voi ajaa jopa bussikaistaa pitkin.
Ei ihme, että sähköautoja on Norjassa enemmän kuin missään muualla. Toki poliitikotkin ovat huomanneet tämän ja ironisesti jotkut päättäjät ovat jo alkaneet vaatia sähköautoilun saamien etujen poistamista tai ainakin radikaalia vähentämistä. Toistaiseksi etuihin ei kuitenkaan ole puututtu.
Norjan sähköautomyönteinen politiikka näkyy myös maailmanlaajuisissa sähköautojen myyntitilaistoissa. Norjalaisten sähköautojen volyymi maailmanlaajuisesta vuosituotannosta on huima maan kokoon nähden. Reutersin mukaan (2012) Nissanin Leaf-sähköautoja on myyty vuodesta 2010 saakka kaikkiaan 37 285 kappaletta, joista Norjan osuus oli noin 2000 autoa (5.4%). Osuus on vieläkin suurempi Mitsubishin i-Miev malleissa (sisältää Peugeotin ja Citroënin tuotemerkkien alla myydyt mallit). Näitä myytiin kaikkiaan 28000, joista Norjassa 2100 (7.5%). Myönteinen sähköautopolitiikka näkyy siis selvästi. Syyskuussa 2012 sähköautojen osuus kaikista myydyistä autoista oli Norjassa 5.2% (vuoden keskiarvon oltua siihen saakka 2.9%).
Trafin tilastojen mukaan Suomessa myytiin 01-09/2012 vain 38 sähköautoa. Kun Tuulilasi -lehden mukaan tällöin rekisteröitiin 97 141 uutta henkilöautoa, oli sähköautojen osuus kaikista myydyistä autoista ainoastaan 0.04%. Minun piti ihan googlata, miksi tuota mittayksiköksi sanotaan: se on siis 4 prosentin sadasosaa. Sähköautoilun kasvu ei ole päätähuimaavaa. Vuotta aikaisemmin Suomessa myytiin kaikkiaan 33 sähköautoa, joista kaksi päätyi yksityishenkilöille.
Suurin ostopäätökseen vaikuttava asia on luonnollisesti hinta. Suomessa sähköautot ovat vastaavankokoisiin bensiini- tai dieselautoihin verrattuna huomattavasti kalliimpia. Näin Norjassakin, mutta sähköautojen käyttö on tehty niin houkuttelevaksi, että varsinkin kaupunkiliikenteessä se on varteenotettava vaihtoehto. Ilmainen pysäköinti, verottomuus ja bussikaistan käyttö tekevät autoilijan arjesta kieltämättä stressittömämpää.
Lopuksi hintavertailu molemmissa maissa 1.1.2013 voimassaolevista hinnoista. Vertailun vuoksi olen ottanut mukaan samalta autonvalmistajalta myös toisella voimalähteellä käyvän auton, jotta maiden hintataso asettuu oikeisiin mittasuhteisiin. Hinnat olen muuttanut euroiksi tämän päivän kurssin mukaan.
Mitsubishi i-Miev sähköauto
Pikainen laskelma valtion verotulojen vähenemisestä yhden auton esimerkillä. Oletetaan, että molemmilla autoilla ajetaan 20.000 kilometriä vuodessa.
Bensiiniauto
Onko liikennepolitiikka veropolitiikkaa?
Lisätietoa sähköautoilusta Norjassa. Norsk elbilforening: Elbilpolitikken virker etter hensikten
Sähköautoilun kustannukset. STEK - sähköturvallisuuskeskus
Norjassa ympäristöystävällistä autoilua tuetaan voimakkaasti autoalan, valtion ja kuntien toimesta. Sähköautoilla ei ole autoveroa, niillä on alhaisempi vuosittainen auton käyttömaksu, alhaisemmat rekisteröintikustannukset ja ennenkaikkea sähköautoilla pääsee tietulleista läpi ilmaiseksi (odottakaa vain, pian se on täällä meilläkin. Tavalla tai toisella), ei tarvitse maksaa kadunvarsipysäköinnistä ja voi ajaa jopa bussikaistaa pitkin.
Ei ihme, että sähköautoja on Norjassa enemmän kuin missään muualla. Toki poliitikotkin ovat huomanneet tämän ja ironisesti jotkut päättäjät ovat jo alkaneet vaatia sähköautoilun saamien etujen poistamista tai ainakin radikaalia vähentämistä. Toistaiseksi etuihin ei kuitenkaan ole puututtu.
Norjan sähköautomyönteinen politiikka näkyy myös maailmanlaajuisissa sähköautojen myyntitilaistoissa. Norjalaisten sähköautojen volyymi maailmanlaajuisesta vuosituotannosta on huima maan kokoon nähden. Reutersin mukaan (2012) Nissanin Leaf-sähköautoja on myyty vuodesta 2010 saakka kaikkiaan 37 285 kappaletta, joista Norjan osuus oli noin 2000 autoa (5.4%). Osuus on vieläkin suurempi Mitsubishin i-Miev malleissa (sisältää Peugeotin ja Citroënin tuotemerkkien alla myydyt mallit). Näitä myytiin kaikkiaan 28000, joista Norjassa 2100 (7.5%). Myönteinen sähköautopolitiikka näkyy siis selvästi. Syyskuussa 2012 sähköautojen osuus kaikista myydyistä autoista oli Norjassa 5.2% (vuoden keskiarvon oltua siihen saakka 2.9%).
Trafin tilastojen mukaan Suomessa myytiin 01-09/2012 vain 38 sähköautoa. Kun Tuulilasi -lehden mukaan tällöin rekisteröitiin 97 141 uutta henkilöautoa, oli sähköautojen osuus kaikista myydyistä autoista ainoastaan 0.04%. Minun piti ihan googlata, miksi tuota mittayksiköksi sanotaan: se on siis 4 prosentin sadasosaa. Sähköautoilun kasvu ei ole päätähuimaavaa. Vuotta aikaisemmin Suomessa myytiin kaikkiaan 33 sähköautoa, joista kaksi päätyi yksityishenkilöille.
Suurin ostopäätökseen vaikuttava asia on luonnollisesti hinta. Suomessa sähköautot ovat vastaavankokoisiin bensiini- tai dieselautoihin verrattuna huomattavasti kalliimpia. Näin Norjassakin, mutta sähköautojen käyttö on tehty niin houkuttelevaksi, että varsinkin kaupunkiliikenteessä se on varteenotettava vaihtoehto. Ilmainen pysäköinti, verottomuus ja bussikaistan käyttö tekevät autoilijan arjesta kieltämättä stressittömämpää.
Lopuksi hintavertailu molemmissa maissa 1.1.2013 voimassaolevista hinnoista. Vertailun vuoksi olen ottanut mukaan samalta autonvalmistajalta myös toisella voimalähteellä käyvän auton, jotta maiden hintataso asettuu oikeisiin mittasuhteisiin. Hinnat olen muuttanut euroiksi tämän päivän kurssin mukaan.
Mitsubishi i-Miev sähköauto
- Suomessa 32 058 €
- Norjassa 26 010 €
- Suomessa 43 339 €
- Norjassa 56 680 €
Pikainen laskelma valtion verotulojen vähenemisestä yhden auton esimerkillä. Oletetaan, että molemmilla autoilla ajetaan 20.000 kilometriä vuodessa.
Bensiiniauto
- kulutus 7l / 100km
- kokonaiskulutus vuodessa: 1400 l
- hinta 2322 €/v bensiinin hinnan ollessa 1.659€
- polttoainevero arvonlisäveroineen on 57% summasta
- valtiolle maksettava vero 1323,88 €/v
- kulutus 15kWh/100 km
- kokonaissähkönkulutus vuodessa: 3000 kWH
- hinta 450 €/v sähkön hinnan ollessa 0,15kWh. (sisältää kaikki kustannukset)
- Sähköveron osuus hinnasta arvonlisäveroineen on 29%
- Valtiolle maksettava vero 130,50 €/v
Onko liikennepolitiikka veropolitiikkaa?
Mitsubishi i-Miev |
Lisätietoa sähköautoilusta Norjassa. Norsk elbilforening: Elbilpolitikken virker etter hensikten
Sähköautoilun kustannukset. STEK - sähköturvallisuuskeskus
Kommentit
Lähetä kommentti