Tämän päivän Iltasanomat (4.3.2012) kirjoittaa, kuinka suomalaisilla parkkipaikoilla kolisee koko ajan. Liikennevakuutuskeskuksen mukaan vuonna 2011 korvattiin 44 442 pysäköintialueilla tapahtunutta vahinkoa. Yleisimmin vahinko tapahtui peruuttaessa: 34 682 peruutusonnettomuutta eli huimat 95 tapausta päivittäin.
Väitän, että peruutusonnettomuuksien ehkäiseminen on helppoa.
Palaverini oli Schlumbergerin ympäristö- ja turvallisuuspäällikön kanssa ja mainitsin havainnostani hänelle. Hän totesi, että kyseessä on osa yhtiön turvallisuuspolitiikkaa. Sen tarkoituksena on vähentää parkkipaikoilla tapahtuvia onnettomuuksia. Työpäivän jälkeen ajatukset pyörivät usein vielä duunissa ja huomiokyky on alhaisempi kuin aikaisin aamulla. Siksi tarkkaavaisuutta vaativa peruuttaminen kannattaa tehdä aamulla - ja riski törmätä johonkin on ruutuun peruuttaessa oleellisesti pienempi kuin sieltä pois peruuttaessa. Lisäksi takaikkunan likaisuus, lumi tai kosteus yhdessä kuolleen peruutuskulman kanssa aiheuttavat lisäriskin.
Käyttöönoton jälkeen onnettomuuksia ei ollut Schlumbergin parkkipaikoilla tapahtunut.
Kymmenen vuotta olen nyt pysäköinyt ruutuun perä edellä. Vaikka tämä saattaakin viedä aamuisin tai markettien parkkipaikoilla enemmän aikaa - ja takana oleva saattaa joutua odottamaan hetken - niin auto menee huomattavasti helpommin peruuttaen kapeaan parkkiväliin kuin etuperin ajettaessa. Ja lähtö on helppoa ja nopeaa, kun nokka osoittaa oikeaan suuntaan. Eikä peltikään ole kolissut.
Norjalaisen päällikön kertoessa asiasta minulle, muistelin, että meillä oli asiaa kerrottuna muistin, kuinka armeijassakin oli käytäntönä pysäköidä armeijan auton näin: nopeus & turvallisuus.
Veikkaisin, että vakuutusala säästäisi vuodessa huimia summia, jos he alkaisivat kannustaa asiakkaitaan turvallisempaan pysäköintiin. Vaikkapa omaavastuuosuuksia pienentämällä.
Huomaa, ettei tämä öljy-yhtiön menetelmä ole kuitenkaan levinnyt muualle norjalaiseen liikenteeseen. Pelti kolisee peruuttaessa jopa Suomeakin enemmän. Vuonna 2011 peruutusonnettomuuksia oli Norjassa 59.000 ja niiden aiheuttamat kustannukset hipoivat 66 miljoonassa eurossa. (lähde: Tönsbergs blad).
Ehkäpä me ihmiset vaan olemme niin tyhmiä, ettei valistus auta ja asioita on turha todistella tilastoillakaan.
Kirjoittajalla ei ole kolissut koskaan parkkipaikalla hänen aloittaessaan käytäntönsä. Valitettavasti peltivaurioyllätyksiä on kuitenkin ollut odottamassa auton kyljessä useammankin kerran, kun hän on saapunut asioiltaan autolle.
Väitän, että peruutusonnettomuuksien ehkäiseminen on helppoa.
Peltikolarit maksavat miljoonia
Artikkelin mukaan peltikolarin keskimääräinen kustannus on noin 500 euroa autoa kohden. Koska kolareissa on useimmiten kaksi osapuolta tarkoittaa se noin 35.000.000 euroa, jonka me kaikki vakuutusmaksajat maksamme kohonneina vakuutusmaksuina. Kolaroijat erityisesti bonus-alennusten pienentyessä. Lisäksi omavastuisiin palaa noin 6.000.000 euroa ja menetetyn työ- tai vapaa-ajan kustannuksia ei kukaan pysty laskemaan.Peruuta - älä aja ruutuun nokka edellä!
Jos autoilijat alkaisivat peruuttaa parkkiruutuihin sen sijaan, että ajavat sinne keula edellä, onnettomuudet vähenisivät murto-osaan nykyisestä. Vierailin vuonna 2002 Stavangerissa Schlumbergilla. Kiinnitin saapuessani huomiota siihen, että pysäköintialue oli poikkeuksellisen ojennuksessa. KAIKKI autot oli pysäköity siten, että niiden keula osoitti ulos pysäköintiruudusta - eli ne oli peruutettu ruutuun jo aamulla, työpaikalle tullessa.Palaverini oli Schlumbergerin ympäristö- ja turvallisuuspäällikön kanssa ja mainitsin havainnostani hänelle. Hän totesi, että kyseessä on osa yhtiön turvallisuuspolitiikkaa. Sen tarkoituksena on vähentää parkkipaikoilla tapahtuvia onnettomuuksia. Työpäivän jälkeen ajatukset pyörivät usein vielä duunissa ja huomiokyky on alhaisempi kuin aikaisin aamulla. Siksi tarkkaavaisuutta vaativa peruuttaminen kannattaa tehdä aamulla - ja riski törmätä johonkin on ruutuun peruuttaessa oleellisesti pienempi kuin sieltä pois peruuttaessa. Lisäksi takaikkunan likaisuus, lumi tai kosteus yhdessä kuolleen peruutuskulman kanssa aiheuttavat lisäriskin.
Käyttöönoton jälkeen onnettomuuksia ei ollut Schlumbergin parkkipaikoilla tapahtunut.
Tapaaminen, joka muutti käyttäytymiseni
Tämä myyntikokous on vaikuttanut käyttäytymiseeni kenties eniten kuin mikään toinen tapaaminen. Muutin saman tien pysäköintikäyttäytymistäni ja peruutan nykyisin lähes poikkeuksetta parkkiruutuun.Kymmenen vuotta olen nyt pysäköinyt ruutuun perä edellä. Vaikka tämä saattaakin viedä aamuisin tai markettien parkkipaikoilla enemmän aikaa - ja takana oleva saattaa joutua odottamaan hetken - niin auto menee huomattavasti helpommin peruuttaen kapeaan parkkiväliin kuin etuperin ajettaessa. Ja lähtö on helppoa ja nopeaa, kun nokka osoittaa oikeaan suuntaan. Eikä peltikään ole kolissut.
Norjalaisen päällikön kertoessa asiasta minulle, muistelin, että meillä oli asiaa kerrottuna muistin, kuinka armeijassakin oli käytäntönä pysäköidä armeijan auton näin: nopeus & turvallisuus.
Veikkaisin, että vakuutusala säästäisi vuodessa huimia summia, jos he alkaisivat kannustaa asiakkaitaan turvallisempaan pysäköintiin. Vaikkapa omaavastuuosuuksia pienentämällä.
Ei yleinen käytäntö Norjassakaan
Löysin verkosta VG:n artikkelin vuodelta 2003, jossa tapaamani henkilö kuvaa Schlumbergerin pysäköintisäädöksiä.Huomaa, ettei tämä öljy-yhtiön menetelmä ole kuitenkaan levinnyt muualle norjalaiseen liikenteeseen. Pelti kolisee peruuttaessa jopa Suomeakin enemmän. Vuonna 2011 peruutusonnettomuuksia oli Norjassa 59.000 ja niiden aiheuttamat kustannukset hipoivat 66 miljoonassa eurossa. (lähde: Tönsbergs blad).
Ehkäpä me ihmiset vaan olemme niin tyhmiä, ettei valistus auta ja asioita on turha todistella tilastoillakaan.
Kirjoittajalla ei ole kolissut koskaan parkkipaikalla hänen aloittaessaan käytäntönsä. Valitettavasti peltivaurioyllätyksiä on kuitenkin ollut odottamassa auton kyljessä useammankin kerran, kun hän on saapunut asioiltaan autolle.
Näitä onnettomuuksia sattuu todella paljon. Meidän tuttavalla kävi pieni onnettomuus, tosin se tapahtui parkkipaikalla. Pieni kolhu eikä esimerkiksi ollut tarvetta soittaa hinausta paikalle. Kuitenkin näitä tapahtuu maantiellä usein, ja vaikka itse kiinnittää huomiota, ei se ole tarpeeksi. Usein se voi olla joku muu, joka törttöilee.
VastaaPoista