Eilen koin Déjà vun Tämän olen nähnyt ja kokenut aikaisemminkin. Symbianeissa! Sama asia, josta toimittaja Ilkka Malmberg kirjoitti artikkelissaan Helsingin Sanomien kuukausiliitteessä. Nokiasyndroomasta, ossa insinöörit tekivät tuotteita toisilleen. He unohtivat, että käyttäjistä 99% tarvitsee vain keskeisiä perustoimintoja, joiden tulisi olla helposti löydettävissä.
Monitoimilaitteiden tulostuskäyttöliittymä on hämmentävä. Vaikka kyse ei ole kuluttajamarkkinoista ja äänestäjät eivät voi äänestää jaloillaan, kyse on kuitenkin myönteisen asiakaskokemuksen tarjoamisesta. Se saattaa olla ratkaiseva, kun palvelua uusitaan.
Vai toimiiko logiikka niin, että rakennetaan mahdollisimman vaikea käyttöliittymä ettei asiakas uskalla vaihtaa toiseen merkkiin. Käyttö pitäisi taas opetella uudestaan. Normaali printtaaminen ilman muutoksia toimii yleensä moitteetta, mutta käyttäjä kohtaa vaikeuksia heti, kun hän haluaisi tehdä pienenkin muutoksen tulostukseensa.
Parannettavaa olisi käyttöliittymän ulkoasussa sekä keskeisten valintojen korostamisesta ja nimeämisessä. Niin, että ne löytyisivät helposti yhdellä silmäyksellä.
Paperikoko, puolisuus (1 vaiko 2 puolinen) ja värillisyys ovat ne valinnat, joita 99% käyttäjistä etsii. Esimerkkikäyttöliittymästä niistä kaksi löytyy ensimmäiseltä sivulta - tosin tulostustyyppi nimenä on erittäin mitäänsanomaton. Mutta väritulostuksen valintavaihtoehto. Sitä onkin sitten hankalampi löytää ja se on useamman valinnan takana.
Mutta mikäli tarvitset tätä monimutkaisempia vaihtoehtoja. Se onkin sitten eri juttu.
Toisaalta, vaikka kansantalouden mittakaavassa näiden asioiden etsimiseen ja funtsimiseen saattaa mennä useampi henkilötyövuosi, tämä on aika 1st World Problem.
Monitoimilaitteiden tulostuskäyttöliittymä on hämmentävä. Vaikka kyse ei ole kuluttajamarkkinoista ja äänestäjät eivät voi äänestää jaloillaan, kyse on kuitenkin myönteisen asiakaskokemuksen tarjoamisesta. Se saattaa olla ratkaiseva, kun palvelua uusitaan.
Vai toimiiko logiikka niin, että rakennetaan mahdollisimman vaikea käyttöliittymä ettei asiakas uskalla vaihtaa toiseen merkkiin. Käyttö pitäisi taas opetella uudestaan. Normaali printtaaminen ilman muutoksia toimii yleensä moitteetta, mutta käyttäjä kohtaa vaikeuksia heti, kun hän haluaisi tehdä pienenkin muutoksen tulostukseensa.
Parannettavaa olisi käyttöliittymän ulkoasussa sekä keskeisten valintojen korostamisesta ja nimeämisessä. Niin, että ne löytyisivät helposti yhdellä silmäyksellä.
Paperikoko, puolisuus (1 vaiko 2 puolinen) ja värillisyys ovat ne valinnat, joita 99% käyttäjistä etsii. Esimerkkikäyttöliittymästä niistä kaksi löytyy ensimmäiseltä sivulta - tosin tulostustyyppi nimenä on erittäin mitäänsanomaton. Mutta väritulostuksen valintavaihtoehto. Sitä onkin sitten hankalampi löytää ja se on useamman valinnan takana.
Mutta mikäli tarvitset tätä monimutkaisempia vaihtoehtoja. Se onkin sitten eri juttu.
Toisaalta, vaikka kansantalouden mittakaavassa näiden asioiden etsimiseen ja funtsimiseen saattaa mennä useampi henkilötyövuosi, tämä on aika 1st World Problem.
Kommentit
Lähetä kommentti