Siirry pääsisältöön

Suomi on eksoottinen!

Kreeta, Praha, Nizza, Toscana, Pafos? Ehei. Tämän kesän tähän astinen matkailuelämykseni tuli, kun valitsimme  tavallisuudesta poikkeavan reitin lapsuuteni kotimaisemista Parikkalasta kohti Turkua. Tutun Lappeenranta - Kouvola - Helsinki -Turku (pituus n. 500 km) päätimmekin seikkailla Savossa ja Hämeessä. Vaikka kartalla matka vaikuttaa silmämääräisesti pidemmältä, kotona matkamittari osoitti yllättäen vain 40 kilometriä pidempää matkaa.

Siispä keula kohti Turkua. Ei kotiinpaluuaikaa, ei suunnitelmia ja pysähtyisimme silloin, kun siltä tuntuu - ilman myöskään aikarajaa pysähtymisille. Matkalle lähtiessämme, pidimme mielessämme radiossa kuullun matkailualan ihmisen haastattelua, jossa hän totesi, että Suomi näyttää kiinalaisille aivan yhtä eksoottiselta paikalta kuin Kiina meikäläisille. Ja tottahan tämä on. Suomi on täynnä toisiaan mielenkiintoisempia paikkoja. Tuntuu, että tunnemme Kreetan kylät paremmin kuin upeat kohteet kotimaassamme.

Ja mikä päivä eilinen olikaan. Elämyksiä toistensa perään. Päivään mahtui kahden kaupungin legendaariset torit, kaksi Suomen kuuluisinta harjua, upeita järvenselkiä, tunnelmallisia peltomaisemia ja toinen toistaan hienompia rakennuksia. Lisäksi bongasimme sattumalta yhden suuren kesätapahtumankin. Tuskin mikään yllätys kesätapahtumien luvatussa maassa. Mutta mikä tapahtuma se olikaan!

Ei tarvitse matkata merta edemmäs, saadakseen upean matkailuelämyksen.

Matkareittimme oli Parikkala - Punkaharju - Savonlinna - Juva - Mikkeli - Joutsa - Sysmä - Pulkkilanharju - Vääksy - Lammi - Turenki ja sieltä Hämeenlinnan ja Forssan läpi Turkuun. Läksimme Parikkalasta klo 9 aikaan aamulla ja saavuimme Turkuun 23:20.

Pysähdyimme ensimmäisen kerran Punkaharjulla. Siitä ei tällä kertaa enempää. Hieno harju, mutta minulle erittäin tuttu, sillä lapsuudenkotini on vajaan parinkymmenen kilometrin päässä tästä hienosta kohteesta.

Savonlinna

Savonlinnaan saavuimme kello 10. Sopivasti oopperapäivän avajaisiin - aarian sijasta meidän oodimme löytyi torikahvilasta, sillä ensimmäisenä kohtenamme (pysähdyimme toki Punkaharjulla ja ihastelimme maisemia, mutta koska sinne on vajaa 20 kilometria lapsuudenkodistani, on siellä tullut oltu. Mutta meidän kohteemme oli tori ja sen legendaariset lörtsyt.
Omenalörtsy ja kahvit.
Savonlinnan tori sijaitsee upealla paikalla veden ääressä. Kesäisin ja varsinkin Oopperajuhlien aikaan se kuhisee väkeä, mutta Turun torin tarjontaan tottuneelle se on enemmänkin suuri matkamuistomyymälä kuin varsinainen tori. Mutta ehdottomasti vierailun arvoinen paikka.
Turisti jättää jälkeensä rahavirtoja. Tälläkin kertaa. Ostimme kaksi pärekoria. Ison halkokorin sekä osastoihin jaetun sienikorin yhteishintaan 60 euroa. Lisäksi matkaan tarttui kansallisromanttisia tyynyliinoja (25 euroa).

Satamasta olisi päässyt Saimaanristeilylle aidoilla höyrylaivoilla. Pysähdyksemme kesti tällä kertaa vain tunnin ja risteily puolitoista. Mutta varmasti kokemus, joka kannattaa hankkia. SS Punkaharju on varsin veikeä satavuotinen höyrylaiva, jonka erikoisin piirre on sen kapeus.
SS Punkaharjun etukansi.
Torilla oli esitteillä myös kirkkovene. Ainahan sellainen täytyy kuvata, kun siihen tulee tilaisuus.

Noin tunnin pysähdyksen jälkeen suuntasimme kohti Mikkeliä. Kaupungin toisella puolella on legendaarisen maalivahdin Jarmo Myllyksen kotihalli sekä tietenkin Boston Bruinsissa tänä vuonna itsensä läpilyöneen Tuukka Raskin.  

Mikkeli

Mikkelin legendaarinen kauppatori oli seuraava kohteemme. Sopivasti lounasaikaan. Mikkeli on näitä paikkoja Suomessa, joissa Torin alle on kaivettu pysäköintiluola. Ajankohtainen asia täällä Turussakin. Torin ympäristöä katsellessa sekä viihtyisällä kävelykadulla oleskellessani totean, ettei täällä ainakaan tori kuollut. Virkeä, perinteinen tori sekä mukavasti toteutettu olohuone kaupunkilaisille. Ehkäpä vapaata oleskelutilaa ja penkkiä sekä istutuksia olisi torilla voinut olla enemmän.
Ilmeisesti toriparkin rakentamisen yhteydessä keskustan kortteli oli muutettu kauppakeskukseksi. Vanha kauppahalli oli siirtynyt entisen linja-autoaseman tiloihin ja se oli jäänyt hienolla tavalla osin uuden kauppakeskuksen sisälle. Ainakin minä pidin toteutuksesta.  
Ostoskeskuksen sisällä ollut vanha valokuva sen sisään jääneestä linja-autoasemasta, joka nyt toimii Kauppahallina.

Taustalla näkyy arkkitehtoonisesti hyvin maisemaan sulautuva toripaviljonki.
Mikkelissä käytimme reilut 30 euroa lounaaseen sekä ostimme torilta litran mansikoita (4,50 euroa). Pysähdys kesti reilun tunnin ja tästä jatkaisimme kohti Kanta-Hämettä.

Sysmä

Sysmässä olisi ollut samaan aikaan Sysmän suvisoitot. Emme kuitenkaan jääneet kuuntelemaan kamarimusiikkia vaan ensin suunnistimme vaatekauppaan, josta ostin itselleni uimasortsit Parikkalaan jääneiden tilalle. Sysmä tarjosi myös sykähdyttävän elämyksen.
Joka ei ollut sieltä ostamani kolme Fingerpori-albumia (31 euroa), vaan upeassa vanhassa hirsitalossa (kuva yllä) toimiva kirjakauppa, joka on varmasti hienoin ja tunnelmallisin kirjakauppa, jossa olen koskaan vieraillut. Lisäksi kirjakaupan valikoima oli tavanomaista suurempi - myös vanhempia kirjoja löytyi mm. yläkerran löytötorilta. Lisäksi matkaan tarttui kirja pojalle (36 euroa).
Sysmän kirjakauppa
Sysmän kirjakauppa.
Sysmän leirintäalueella taajamasta ostamani uikkarit saivat kyytiä. Leirintäalueella sijaitsee yleinen uimaranta ja se sijaitsee aivan keskustan tuntumassa. Sopivasti Pulkkilanharjulle johtavan tien varressa. Vesi oli lämmintä ja uinnista sai mukavasti potkia loppureissua varten.

Pulkkilanharju

Pulkkilanharju on kahdeksan kilometriä pitkä Päijännettä halkova harju, josta avautuu huikean laajoja järvinäkymiä. Harju on osa Päijänteen kansallispuistoa. Täällä pysähdyimme kahville Karisalmensillan kioskille, jossa tarjolla oli mm. itseleivottuja pullia. Kioskilta pääsi laskeutumaan Päijänteen rantaan ja kävelyreitti johti Karisalmensillan kupeeseen.
Maisema kioskilta johtavien portaiden alta.
Sillankupeessa tapasimme saksalaisen isän, joka oli tullut nauttimaan suomalaisesta luonnosta Karisalmensillan kupeeseen. Matkailuauto oli sen verran tyylikäs, että siitä oli otettava kuva.

Saksalainen isä vahtimassa lapsensa onkireissua. Elinikäiset muistot syntyvät pienistä asioista. Aina ei tarvita huvipuistoja tai tivoleita, mato-onki riittää.
 

 

Pukkilanharjulta avautuu useassa kohdassa upeat näkymät laajoille Päijänteen seljänteille.

Vääksy ja Vääksyn kanava 

Vääksyn kanava on aina elämys. Päijänteeltä tulevat veneet joutuvat pysähtymään sulkuun matkatessaan Vesijärven ja Päijänteen välissä. Tällä kertaa lähestyessämme kanavaa totesimme, että tien varret olivat täynnä pysäköityjä autoja. 

Kun lähestyimme kanavaa huomasimme paikalla olevan tuhansia ihmisiä. Vastaantulevat veteraaniautot indikoivat, millaisesta tapahtumasta saattaisi olla kyse. Emme kuitenkaan pelästyneet väkijoukkoa. Onnistuimme löytämään pysäköintipaikan ja järjestysmieheltä sain selville, että kyseessä oli vuosittainen paikalla järjestettävä veteraaniautojen kokoontumisajo. Paikalla oli noin 800 erilaista veteraaniajoneuvoa. Kuorma-autoja, henkilöautoja, mopoja, moottoripyöriä, traktoreita ja busseja. Pysähdyksemme kestikin lähes kaksi tuntia.
Kanavan kupeessa oleva ravintola- ja puotirakennus.

 Meri- vai pitäisikö sanoa Järvipelastuslaitoksen vene saapumassa sulkuun.
 Veneiden ajaessa sulkuportin läpi tiellä oleva silta nostetaan ja liikenne katkeaa.
 Vääksyn kanavan saareen emme olleetkaan aiemmin tutustuneet. Kannattaa. Saari on kaunis ja siellä on sympaattisia käsityöläisten liikkeitä. Tällä kertaa huomion varastivat toinen toistaan upeammin entisöidyt autot! 

Itseäni miellytti myös tapahtuman päihteettömyys. En nähnyt ainoatakaan ihmistä kalja- tai siideritölkkien kanssa ja kesätapahtumista niin tutut kaljateltat loistivat poissaolollaan. Silti paikalla oli tuhansia ihmisiä. Kuka sanoi, että kesäjuhlissa tarvitaan anniskelua?
Ja mopedit!

 Otin kymmeniä grillikuvia - ja nyt en puhu kaasu- tai hiiligrilleistä.
 Vuoden 1969 Volvo Amazon. Kuin pakasta revitty. Upeasti restauroitu.
Veteraaniralliauto. Taisi olla Lancia.

Turkuun

 Kahden tunnin sykähdyttävän pysähdyksen jälkeen suuntasimme auton kohti Turkua. Suomen ilta pitkine auringonlaskuineen (sekin on elämys etelämmässä asuvalle) tarjosi upeita maisemia hiljakseen tummuvassa kesäillassa.
Ajaessamme Jokioisten ohi näin mainoksen kapearaitaisesta museorautatiestä. Googlatessani sen puhelimellani, päätimme palata vielä jonakin kesäsunnuntaina takaisinpäin. Kuinka moni tietää, että Turun lähellä Jokioisissa on 14 kilometriä pitkä kapearaiteinen museorautatie, jota ylläpidetään pääasiassa talkoolais- ja vapaaehtoisvoimin. Ja kun vertaan hintoja norjalaiseen tai englantilaisiin vastaaviin rautateihin, niin Jokioisten piletin hintahan on todella edullinen.
Sinne seuraavaksi.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Slavery was abolished in USA in 1865, in Finland it was done in the 1950's

In 2010 Finland's National Brand Committee lead by former Nokia CEO Jorma Ollila presented its paper to a former Foreign Minister Alexander Stubb. The committee stated proudly that Finland was the forerunner of democracy since Finnish women became the first in the world to have unrestricted rights both to vote and to stand for parliament. But something was left out from the report. Something which was part of the Finnish Social Policy in many decades of the 20th Century. In many countries this would be called slavery. And this is something which is quieted story of the Finnish history. A modern time slavery. Finnish historician Jouko Halmekoski writes about the modern slave market which was the fact in Finland as late as in the 1950's. He interviewed 25 persons who had been auctioned away by the local government in order to save money in sustaining the children. The lowest bidders won the custody of the child for one years period. Ironically the auction was held in the 29

Kasvien keruu ja herbaario - prässäämisohjeet

1970-luvun peruskoulu-uudistus unohti kasvion! Kuulun siihen peruskoulusukupolveen, jonka ei tarvinnut kerätä kesälomansa aikana herbaariota eli kasvikokoelmaa. Se oli sääli, sillä pläräsin useasti veljeni keräämää upeaa 50 kasvin kokoelmaa. Selasin usein sen sivuja ihastellen kauniisti kuivattuja ja prässättyjä kasveja. Olisin halunnut koota sellaisen itsekin. Se jäi, kunnes vihdoin tänä kesänä pääsin kannustamaan poikaani hänen kasvinkeruuretkillään. Sain seuratakin häntä ja hänen serkkujaan metsien siimekseen ja peltojen pientareille. Hienointa oli, että hänen opettajansa jopa kannusti vanhempia ja isovanhempia sekä lapsia liikkumaan yhdessä luonnosta nauttien - kunhan lapsi valitsisi poimittavat kasvit. Matka aurinkoisella soratiellä kohti luontoa ja kerättäviä kasveja. Kasvienprässääminen palasi takaisin Jossain vaiheessa kasvien kerääminen palasi peruskoulun opetussuunnitelmaan. Vapaaehtoinen, mutta numeroon positiivisesti vaikuttava, kasvikokoelma kerätään yleis

Today's Rudolf Koivu would be a Game Designer

Rudolf Koivu (1890 - 1946) is one of the illustrators which has affected me most. Even if Finland's most known illustrator died already in 1946 there is no one which has escaped Koivu's sensuous lines, magical creatures from childrens' stories and Christmas cards. I claim, Koivu is for Finns the same than Carl Larsson for Swedes or Mucha for Czechs. Or perhaps even more than that. Last summer I visited an exhibition full of Koivus drawings to different Childrens' stories. It blew my mind out. Pictures to the stories by Grimm, Topelius, Andersen were all presented. Thinking of the fact that the world was not full of images Koivu's characters, trolls, sceneries and mystical creatures were amazingly original ones. Unlike today's illustrator who has grown in a world full of images, Koivu had to bring these creatures from his mind. That is a thing which often has been neglegted. My first memories of Koivu, though I did not know that by then, were the sensuous cov