Anteeksi
Hans Välimäki asetti tänään lippalakin kauniisti päähänsä ja pahoitteli antamiaan lausuntoja, jossa hän arvosteli sosiaalisessa mediassa noussutta kohua ravintolansa Facebook-sivujen toiminnasta. Midhill -ravintolan Facebook-sivujen ylläpitäjä oli perustellut ravintolan laskuttamaa vettä mm. palkkakustannuksilla ja kertonut, että ilmaista vettä voi juoda kotonakin. Tämä oli aiheuttanut kritiikkitulvan viestin kommenttikenttään ja lopulta ravintola poisti ketjun seinältään.Hans Välimäki otti vesipullon kauniiseen käteensä ja pyysi tällä kuvalla anteeksi syntynyttä kohua. Nyt olisi some-konsulttien vuoro pyytää anteeksi ylireagointiaan. |
Myrsky vesilasissa
Sosiaalista mediaa ja siellä oikeanlaista käyttäytymistä valvoo koko joukko sosiaalisen median konsultteja, jotka ovat herkästi heittämässä sen ensimmäisen kiven väärin käyttäytyneitä sivustoja kohtaan. Mitä suurempi kohde sitä suuremmalla joukolla nämä Käyttäytymisen kultaisen kirjan -ritarit juoksevat sormet ojossa neuvomaan etikettiä rikkoneita kohtaan. Samalla joukkoon liittyy suuri joukko taviksia, joista on vain kiva ojentaa ja kenties kiusatakin itseään näkyvämpiä henkilöitä verkossa.Tämä "me olemme parempia kuin te, jotka ette osaa käyttäytyä somessa" mentaliteetti ärsyttää minua suuresti. Vaikka olen mielestäni sosiaalisen median asiantuntija, mietin enemmän kuin minuutin ennenkuin lähden arvostelemaan muita heidän vääränlaisesta käyttäytymisestään mediassa. Me olemme kaikki ihmisiä ja "tuohtuminen" esimerkiksi siitä, että Merikarvian äijänkantofestivaalit rikkoo Facebookin arvontaohjeistusta, on aivan turhaa. Närkästymisen sijaan asiasta voi ystävällisesti halutessaan informoida järjestävää tahoa ja opastaa heidät oikeanlaisen tiedon pariin - vahingoniloinen ähäkutti-mentaliteetti ei ole kovinkaan rakentavaa.
Merikarvian äijänkantofestivaalit -nimistä tapahtumaa ei tietääkseni ole olemassa. Jos joku nyt sattui sellaisenkin Googlaamaan - tai tuohtumaan siitä, ettei festivaalilla ole edes verkkosivuja.
Erehtyminen on inhimillistä
Me kaikki erehdymme joskus. Itsekin olen monasti vetänyt pallosta ohi, kun olen työskennellyt sosiaalisen median parissa, mutta virheistä voi ja pitää oppia. Mikäli oma ego boostautuu siitä, että toisten erehdyksille sosiaalisessa mediassa ilkutaan tai veistä aletaan blogeissa ja twiiteissä kiertää haavassa, niin silloin olet väärällä alalla.Sosiaalinen media on yhteisöllisyyttä, yhteistoimintaa ja toisten auttamista. Samanlaista yhteishenkeä kuin esimerkiksi voimme tavata sosiaalisen median yhteisön jokavuotisessa SomeTime -tapahtumassa, jossa kaikki auttavat ja avustavat toisiaan pyyteettömästi ja iloisin mielin. Samanlaisen temperamentin soisi leviävän nettiinkin.
Netti on tehnyt tuohtumisesta helppoa. Herne uppoaa nenään helpommin kuin koskaan - ja kuten valitettavasti olemme lukeneet (tai olette voineet blogeistanikin lukea) kiusaamisestakin tulee äärimmäisen helppoa.
Eikö maailmassa kuitenkin ole tärkeämpiäkin asioita kuin Midhillin Watergate? Kuten esimerkiksi jalkapallo.
Kommentit
Lähetä kommentti