Mitä suurempi huijaus sitä paremmin se näyttää uppoavan jopa valistuneisiin ja markkinointialalla työskenteleviin ihmisiin.
Koska ihmiset tajuatte, ettei Facebookissa tai missään netissä jaeta ilmaiseksi yhtään mitään. Ja jos jaetaan se ei ainakaan ole Bemari. Ystävät, jotka olette jakaneet näitä, teidän sietäisi oikeasti alkaa hävetä. Kuinka helposti sivistynytkin ihminen on huijattavissa, jos vain on pieni mahdollisuus saada huippuhieno palkinto.
Huippuhienoja palkintoja ei vain ole tarjolla.
Kyseisenlainen huijaus on kiertänyt verkossa jo vuosia. Automalli ja tyyppi vain vaitelevat, mutta periaate on sama. Osallistut arvontaan ja voit valita autosi värin kommentoimalla sitä kommenttikenttään. Viimeisellä BMW huijauksella onkin vaikuttava määrä jakoja. Katsotaanpas sitä tarkemmin:
Lähes 600000 jakoa, 334400 tykkäystä ja haluamansa värivaihtoehdon on jo ilmoittanut 360000 helposti huiputettavaa facebookilaista.
Autonlupaus postaukset ovat lähet identtisiä. Voit helposti arvioida "tarjouksen" aitouden seuraavin kriteerein:
Koska ihmiset tajuatte, ettei Facebookissa tai missään netissä jaeta ilmaiseksi yhtään mitään. Ja jos jaetaan se ei ainakaan ole Bemari. Ystävät, jotka olette jakaneet näitä, teidän sietäisi oikeasti alkaa hävetä. Kuinka helposti sivistynytkin ihminen on huijattavissa, jos vain on pieni mahdollisuus saada huippuhieno palkinto.
Huippuhienoja palkintoja ei vain ole tarjolla.
Kyseisenlainen huijaus on kiertänyt verkossa jo vuosia. Automalli ja tyyppi vain vaitelevat, mutta periaate on sama. Osallistut arvontaan ja voit valita autosi värin kommentoimalla sitä kommenttikenttään. Viimeisellä BMW huijauksella onkin vaikuttava määrä jakoja. Katsotaanpas sitä tarkemmin:
Lähes 600000 jakoa, 334400 tykkäystä ja haluamansa värivaihtoehdon on jo ilmoittanut 360000 helposti huiputettavaa facebookilaista.
Autonlupaus postaukset ovat lähet identtisiä. Voit helposti arvioida "tarjouksen" aitouden seuraavin kriteerein:
- Sivu on luotu äskettäin ja siinä on ei ole tietoja järjestäjätahosta (yhteystiedot ja organisaatio puuttuvat)
- Ilmaisautopostausta on editoitu useaan kertaan ja päivämäärä muuttuu jatkuvasti
- Tunansien tykkäysten jälkeen sivu katoaa - eikä voittajia julkisteta
Ylläoleva feikkipostaus on luotu 28.2.2014. Pienellä kaivamisella sivulta saa esiin samanlaisen postauksen, josta vain päivämäärää on käyty muuttamassa. Tällä tavalla feikkipostaus kiertää ja uusiutuu niin kauan, kunnes Facebook sulkee sivun.
Miksi jäbät duunaa tällaista?
Vaikuttaisi siltä, ettei ole mitään järkeä tarjota feikkiä bemaria, kun samalla ei yritä johtaa väkeä verkkosivuille. Todennäköisin syy tähän on, että sivuja käytetään luomaan massiivisia sivuja, joita myydään, uudelleennimetään ja vanhat promotiedot poistetaan. 300.000 tykkääjää (jopa 18% tästä) on hyvä markkinointikohde kenelle tahansa. Yleensä deittipalveluille tai feikkivideopalveluille. Olethan nähnyt kavereiden tykkäävän arkaluontoisista videoista?
Miten toimia
Älä tykkää sivustosta vaan raportoi Facebookiin mahdollisestsa spämmista tai huijauksesta.
Oikeitakin arvontoja on
Falskien tuotepalveluiden tarjoaminen Facebookin kautta on kasvanut räjähdysmäisesti. Yksi kuluttajavirastoa työllistävä asia ovat ns. ilmaiset tuotenäytteet, jotka johtavatkin sopimukseeen tilata tuotetta kotiin pidemmäksi aikaa.
Mutta oikeitakin arvontoja on. Ne erottaa siitä, että järjestäjinä on:
- pitkään toiminut sivu
- arvonnassa ilmoitetaan sen säännöt
- kerrotaan, mitä mahdollisella osoitteistolla tehdään (rekisteriseloste)
- ja kerrotaan, miten ja milloin arvonta suoritetaan ja miten voittajalle ilmoitetaan. giveaways promising a variety of prizes are increasing on Facebook. There is no prize to be won, and liking or sharing these pages will do nothing but create more spam and phony giveaways.
Kommentit
Lähetä kommentti