Norjalainen sosiologi Berit Skog NTNU:sta on tutkinut pitkään lasten, nuorten ja aikuisten digitaalisen median käyttöä. Ensimmäiset tutkimukset käsittelivät tekstiviestintää, mutta sosiaalisen median saadessa lisää käyttäjiä oli luonnollista, että tutkijan mielenkiinto suuntautui tälle alueelle.
Vuosien ajan Skog on tutkinut Facebookin käyttötapojamme. Sosiologian perinteitä kunnioittaen hän on päätynyt kymmeneen erilaiseen Facebookin käyttäjätyyppiin, jotka eivät ole toisiaan poissulkevia ja käyttötapakin on usein tilannesidonnaista. Silti tyypit kertovat siitä, kuinka erilaisia motiiveja ihmisillä on suosituimman sosiaalisen median areenalla.
Berit Skogin hahmot ja tyypit elävät ja muuntautuvat ajassa, kuten sosiaalinen mediakin. Olen itse ollut mukana Beritin kyselyissä suunnittelemassa hänelle tarrat eri tyyppien pohjalle (ks. kuva) ja myös keskustellut uusista mahdollisesti tulossa olevista tyypeistä. Tuhansia tarroja on jaettu kyselyyn vastaajille eri puolilla Norjaa ja saattaa olla, että moni niistä on levinnyt sosiaaliseen mediaankin. Tavallisessa mediassa kuvia putkahtelee esiin aika ajoin.
Facebookin kymmenvuotisjuhlan kunniaksi Berit Skog kirjoittaa forskning.no -blogissaan eri Facebookin käyttäjätyypeistä. Voit lukea tarkemman luettelon oheisesta linkistä (norjaksi) ja katsoa niihin liittyvät kuvat, mutta tässä luokittelu lyhennettynä.
Facebookin kymmenen käyttäjätyyppiä
Sosiaalinen feissaaja on Facebookissa siksi, että se tekee yhteydenpidon kavereihin helpommaksi. Vanhemmille varsinkin erilaiset kotiseuturyhmät ja niiden luoma yhteenkuuluvuuden tunne ovat tärkeässä roolissa - tästä esimerkkinä vaikkapa Turussa viime aikoina voimakkaasti kasvanut Postikorttien Turku -ryhmä. Sosiaalinen feissaaja käyttää Facebookin chat-toimintoa myös ahkerasti.
Päivityksiä seuraava ja jakava feissari tykkää seurata kavereiden statuspäivityksiä, kuvia ja viestejä. Heidän mielestään on hauskaa pysyä hollilla kavereiden elämästä tai kiinnostuksen kohteista, esimerkiksi siitä millaisia artikkeleita tai uutisia kaveri jakaa. Tällainen käyttäjä ei välttämättä ole stalkkaaja negatiivisessa mielessä vaan jakaminen on usein kaksisuuntaista - päivityksiä seurataan mutta niitä myös jaetaan mielellään.
Facebook kurkkija, stalkkaaja on sukua aikaisemmalle tyypille, mutta jättäytyy enemmän taka-alalle. Hän tykkää seurata toisten päivityksiä, mutta pysyttelee itse taka-alalla ja päivittää harvoin. Ei ole kovin suositty tyyppi käyttäjien joukossa.
Facbook-flirttaaja käyttää Facebookin toiminnallisuuksia nimensämukaisesti flirttaamiseen. Chatia ja statuspäivityksiä käytetään tähän tarkoitukseen ja myös kuvien jakamisen motiivina on flirtti. Flirttaaja tykkää tavoitteellisesti ja kertoo niiden välityksellä tykkäävänsä [joskus epäsuoraankin] päivityksen kirjoittajasta. <3 merkki esiintyy erityisen usein flirttaajan kommenteissa. Varsinkin 13-18 vuotiaita kuuluu tähän ryhmään.
Imagonrakentajalle Facebook on areena tuoda itseään esiin päivityksien, kuvien, ryhmänjäsenyyksien ja harrastusten kautta. Päivitykset ovat korostetun minäkeskeisiä ja usein yltiöpositiivisia. Myös profiilikuvien tiheä vaihtaminen ja ammattivalokuvaajien käyttäminen paljastaa tähän ryhmään kuuluvat. Imagonrakentajat - joskus some-narsisteiksikin mainitut - eivät ole hirveän suosittuja muiden silmissä. 50% Facebookin käyttäjistä pitää itsensä kehumista yhtenä Facebook-käyttäjien ärsyttävimmistä ominaisuuksista.
Välittävälle feissarille palvelu merkitsee ilojen ja surujen jakamista Facebookissa. Facebook toimii tällaiselle ihmiselle tiedotuskanavana mutta myös jonkinlaisena itseterapiakanavana: ongelmista kirjoittaminen auttaa selviämään niistä. Tällainen henkilö kannustaa toista feisbuukkaria positiivisilla "parane pian", "tsemppiä" ja "jaxuhali" kommenteilla. He välittävät viestimällä. Myös toisten avuliaan some-neuvojat kuuluvat tähän ryhmään. Kyseiset henkilöt käyttävät poikkeuksetta hyväkseen syntymäpäivätoivotusten tekemisen sosiaalisessa mediassa.
Facebook-pro käyttää ammattimaisesti ja määrätietoisesti hyväkseen erilaisia Facebookin organisoimistoimintoja olipa sitten kyse tapaamisten järjestämisestä, yhdistystoiminnan organisoimisesta tai tapahtumakutsujen lähettämisestä. Henkilö organisoi niin työtä kuin vapaa-aikaansakin Facebookin kautta ja on chatin superkäyttäjä. Tämä feissarityyppi on päämäärätietoinen ja käytännönläheinen, joka ei kahda suurtenkaan Facebook-tapahtumien järjestämistä. Facebookin käyttö on ammattimaista.
Facebook-väittelijä hyödyntää alustaa väittelyiden ja yhteiskunnallisen keskustelun areenana. Väittelijä nostaa usein poliittisia teemoja statuskenttäänsä, mutta osallistuu aktiivisesti myös palvelun asia- ja teemaryhmien keskusteluun. Tällaiselle tyypille Facebook-osallistumisen tärkein syy on mielipiteen ilmaiseminen asioihin. Joskus asiaan kuin asiaan.
«Super-laikkaaja" seuraa aktiivisesti postaustensa saamaa tykkäysmäärää, tarkastaa tykkääjät ja poistaa päivitykset, jotka eivät hänen mielestään saa riittävästi tykkääjiä. Tykkääminen toimii hänelle suosion mittarina ja hän mittaa onnistumisensa saamiensa tykkäysten (ja jakojen) lukumäärällä. Berit Skogin tuoreimman tutkimuksen (2013) mukaan noin 90% Facebookin käyttäjistä ilahtuu suuresta postauksensa tykkääjämäärästä. Tykkääminen on erityisen tärkeää imagonrakentajalle.
Facebook-nörtti on innostunut Facebookista kaikilla tasoilla ja ei pysty määrittämään yhtä toiminnallisuutta toisten edellä. Nörtti on kiinnostunut kaikista toiminnoista. Kokonaisuus on kaikkein tärkein, itse palvelu. Syksyllä 2013 tehdyn kyselytutkimuksen (n=665) perusteella noin 10% käyttäjistä kuuluu tähän ryhmään.
Tyypittelyt täytyy ymmärtää ideaalityyppeinä. Meillä kaikilla Facebookin käyttäjillä on Skogin mukaan erilaisia ominaisuuksia kaikista tyypeistä, mutta useimmilla jokin näistä on merkittävimmässä roolissa kuin toiset. Muita Facebook -tyyppejä, joita tässä ei esitelty ovat Facebook-pelaaja. Tiedättehän nämä pelikutsuja väsyttämiseen asti lähettelevät tyypit. Sekä Facebook-paikoittaja, joka kertoo kaikille paikkatietosovelluksen avulla, missä liikkuu.
Lisäksi, Skogin tutkimuksen ulkopuolelta, pohdin, mahtaako Facebook-terveysintoilija Sports-Tracker ja Heiaheia -jakoineen olla uusi nousussa oleva tyyppi. Mistähän tällainen ajatus minulle tuli mieleen?
Artikkeli perustuu Berit Skogin forskning.no:ssa kirjoittamaan blogiin sekä keskusteluihin hänen kanssaan. Kuvat ovat minun tekemiäni.
Vuosien ajan Skog on tutkinut Facebookin käyttötapojamme. Sosiologian perinteitä kunnioittaen hän on päätynyt kymmeneen erilaiseen Facebookin käyttäjätyyppiin, jotka eivät ole toisiaan poissulkevia ja käyttötapakin on usein tilannesidonnaista. Silti tyypit kertovat siitä, kuinka erilaisia motiiveja ihmisillä on suosituimman sosiaalisen median areenalla.
Berit Skogin hahmot ja tyypit elävät ja muuntautuvat ajassa, kuten sosiaalinen mediakin. Olen itse ollut mukana Beritin kyselyissä suunnittelemassa hänelle tarrat eri tyyppien pohjalle (ks. kuva) ja myös keskustellut uusista mahdollisesti tulossa olevista tyypeistä. Tuhansia tarroja on jaettu kyselyyn vastaajille eri puolilla Norjaa ja saattaa olla, että moni niistä on levinnyt sosiaaliseen mediaankin. Tavallisessa mediassa kuvia putkahtelee esiin aika ajoin.
Facebookin kymmenvuotisjuhlan kunniaksi Berit Skog kirjoittaa forskning.no -blogissaan eri Facebookin käyttäjätyypeistä. Voit lukea tarkemman luettelon oheisesta linkistä (norjaksi) ja katsoa niihin liittyvät kuvat, mutta tässä luokittelu lyhennettynä.
Facebookin kymmenen käyttäjätyyppiä
Sosiaalinen feissaaja on Facebookissa siksi, että se tekee yhteydenpidon kavereihin helpommaksi. Vanhemmille varsinkin erilaiset kotiseuturyhmät ja niiden luoma yhteenkuuluvuuden tunne ovat tärkeässä roolissa - tästä esimerkkinä vaikkapa Turussa viime aikoina voimakkaasti kasvanut Postikorttien Turku -ryhmä. Sosiaalinen feissaaja käyttää Facebookin chat-toimintoa myös ahkerasti.
Päivityksiä seuraava ja jakava feissari tykkää seurata kavereiden statuspäivityksiä, kuvia ja viestejä. Heidän mielestään on hauskaa pysyä hollilla kavereiden elämästä tai kiinnostuksen kohteista, esimerkiksi siitä millaisia artikkeleita tai uutisia kaveri jakaa. Tällainen käyttäjä ei välttämättä ole stalkkaaja negatiivisessa mielessä vaan jakaminen on usein kaksisuuntaista - päivityksiä seurataan mutta niitä myös jaetaan mielellään.
Facebook kurkkija, stalkkaaja on sukua aikaisemmalle tyypille, mutta jättäytyy enemmän taka-alalle. Hän tykkää seurata toisten päivityksiä, mutta pysyttelee itse taka-alalla ja päivittää harvoin. Ei ole kovin suositty tyyppi käyttäjien joukossa.
Facbook-flirttaaja käyttää Facebookin toiminnallisuuksia nimensämukaisesti flirttaamiseen. Chatia ja statuspäivityksiä käytetään tähän tarkoitukseen ja myös kuvien jakamisen motiivina on flirtti. Flirttaaja tykkää tavoitteellisesti ja kertoo niiden välityksellä tykkäävänsä [joskus epäsuoraankin] päivityksen kirjoittajasta. <3 merkki esiintyy erityisen usein flirttaajan kommenteissa. Varsinkin 13-18 vuotiaita kuuluu tähän ryhmään.
Imagonrakentajalle Facebook on areena tuoda itseään esiin päivityksien, kuvien, ryhmänjäsenyyksien ja harrastusten kautta. Päivitykset ovat korostetun minäkeskeisiä ja usein yltiöpositiivisia. Myös profiilikuvien tiheä vaihtaminen ja ammattivalokuvaajien käyttäminen paljastaa tähän ryhmään kuuluvat. Imagonrakentajat - joskus some-narsisteiksikin mainitut - eivät ole hirveän suosittuja muiden silmissä. 50% Facebookin käyttäjistä pitää itsensä kehumista yhtenä Facebook-käyttäjien ärsyttävimmistä ominaisuuksista.
Välittävälle feissarille palvelu merkitsee ilojen ja surujen jakamista Facebookissa. Facebook toimii tällaiselle ihmiselle tiedotuskanavana mutta myös jonkinlaisena itseterapiakanavana: ongelmista kirjoittaminen auttaa selviämään niistä. Tällainen henkilö kannustaa toista feisbuukkaria positiivisilla "parane pian", "tsemppiä" ja "jaxuhali" kommenteilla. He välittävät viestimällä. Myös toisten avuliaan some-neuvojat kuuluvat tähän ryhmään. Kyseiset henkilöt käyttävät poikkeuksetta hyväkseen syntymäpäivätoivotusten tekemisen sosiaalisessa mediassa.
Facebook-nörtti on innostunut Facebookista kaikilla tasoilla ja ei pysty määrittämään yhtä toiminnallisuutta toisten edellä. Nörtti on kiinnostunut kaikista toiminnoista. Kokonaisuus on kaikkein tärkein, itse palvelu. Syksyllä 2013 tehdyn kyselytutkimuksen (n=665) perusteella noin 10% käyttäjistä kuuluu tähän ryhmään.
Tyypittelyt täytyy ymmärtää ideaalityyppeinä. Meillä kaikilla Facebookin käyttäjillä on Skogin mukaan erilaisia ominaisuuksia kaikista tyypeistä, mutta useimmilla jokin näistä on merkittävimmässä roolissa kuin toiset. Muita Facebook -tyyppejä, joita tässä ei esitelty ovat Facebook-pelaaja. Tiedättehän nämä pelikutsuja väsyttämiseen asti lähettelevät tyypit. Sekä Facebook-paikoittaja, joka kertoo kaikille paikkatietosovelluksen avulla, missä liikkuu.
Lisäksi, Skogin tutkimuksen ulkopuolelta, pohdin, mahtaako Facebook-terveysintoilija Sports-Tracker ja Heiaheia -jakoineen olla uusi nousussa oleva tyyppi. Mistähän tällainen ajatus minulle tuli mieleen?
Artikkeli perustuu Berit Skogin forskning.no:ssa kirjoittamaan blogiin sekä keskusteluihin hänen kanssaan. Kuvat ovat minun tekemiäni.
Adresseavisenin etusivulta poimittu kuva Skogin lasten mobiilikäyttöä koskevasta tutkimuksesta. |
Kommentit
Lähetä kommentti