Siirry pääsisältöön

Nastarengasmaksu Etelä-Suomen suurkaupunkeihin

Viimeisten vuosien aikana olen muuttanut kantaani suhtautumisessani nastarenkaisiin. Mielestäni nastarenkaiden käyttö eteläsuomalaisissa kaupungeissa on turhaa. Vähälumiset talvet, hyvin hoidetut tiet ja keliolosuhteet eivät anna perusteita nastarenkaiden käyttöön kaupunkialueilla.

Niinpä olen alkanut lämmetä Norjassa inhoamani nastarengasmaksun käyttöönottoon Suomessakin. Mielestäni, mikäli autoilija haluaa maksaa nastarenkaiden antamasta "lumeturvasta", hänen tulisi maksaa enemmän teitä kuluttavana autoilijana ja suurempana pienhiukkasten aiheuttamastaan haitasta.

Sopiva maksu voisi olla 150-200 euroa talvisesongissa. Lisäksi kaupunkiin ajavilta pendelöijiltä tai satunnaisilta vierailta voitaisiin periä 3.5 - 5 euron päivämaksu.

Nastarengas kuluttaa teitä ja lisää pienhiukkasten määrää ilmassa

Kuva Turusta helmikuussa 2020. Ilma on täynnä pölyä ja pienhiukkasia, joita autojen nastarenkaat murentavat mikroskooppisiksi hiukkasiksi ilmaan.

"Nastarenkailla ajavan sähköautoilijan ei kannata kehuskella vähäpäästöisyydellä. Hengitettävät hiukkaset eivät vähene, jos teiden kulumista ei saada kuriin", kirjoitti Yleisradio vuonna 2017 julkaisemassaan uutisessa (linkki, siirryt toiseen palveluun). Myös teiden kuluminen saataisiin kuriin, mikäli asfaltoinnissa voitaisiin siirtyä pienempään kiviainekseen.

Vihattu, mutta hyviä tuloksia saavuttanut järjestelmä Norjassa

Norjassa, jossa kaupungit sijaitsevat usein vuorten ympäröimissä laaksoissa, pienhiukkaset ovat suuri ympäristöongelma. Niinpä useimmissa suurimmissa kaupungeissa on käytössä nastarengasmaksu, jonka suuruus riippuu ajoneuvon painosta. Oslossa autoilija maksaa talvisesongista joko noin 150 euron sesonkimaksun, 50 euron kuukausimaksun tai pendelöivät tai kaupungissa vierailevat autoilijat neljän euron päivämaksun. Päivämaksu maksetaan kaupunkien sisääntuloväylillä sijaitsevissa pysäköintiautomaateissa, joista saa maksusta tositteen kojelaudan päälle. Kausimaksuista saa puolestaan tarran ikkunaansa.

Nastarengasmaksut otettiin käyttöön 2000-luvun alussa ja siitä tuli kerralla epäsuosituin autoilijolta peritty maksu. Sillä oli kuitenkin kiistaton vaikutus ilmanlaatuun, joka parani teiden kulumisen vähenemisen myötä. Samalla kuitenkin autokannasta noin 20%:lla täytyisi olla nastarenkaat, koska liukkaus etenkin risteyksissä ja suojateillä nousisi ongelmaksi, mikäli kaikki siirtyisivät nastarenkaisiin.

Viimeisin keskustelu nastarengasmaksuista on noussut Tromssassa (siirryt ulkopuoliseen palveluun). Pohjoisessa kaupungissa, jonka ilmanlaatu on varsinkin talvella heikkoa. Osa pienhiukkassaasteista johtuu epäpuhtaasti palaveista kamiinoista ja osa autoilijoiden jyrsimästä katuhiekasta ja rengasmuruista. Debatissa ymmärrettiin, että moni autoilija koki ajonsa turvattomammaksi kitkarenkailla, mutta vaakakupissa painoi kuitenkin eniten fakta, että ilmassa leijuva pöly on yksi suurimpia ennenaikaisia kuolemia aiheuttava tekijä maailmassa. Nastarenkailla ajoa olisi karsittava.

Kokemuksiani nastarengasmaksusta ja kitkarenkailla ajosta


Asuin Trondheimissa alueella, joka sijaitsi noin 200 metriä merenpinnasta. Tämä tarkoitti ajoittain erittäin liukkaita ja vaikeita ajo-olosuhteita. Käristen maksoin nastarengasmaksun, mutta tosiasia on, että mahdottomia kelejä talvikauden aikana autoiluun oli noin kuusi-kahdeksan päivää kaudessa. Silloin olisi hyvin voinut kulkea bussilla. 

Kirjoitin asiasta aikanaan kriittisen vastineen VG:hen. Sitä luettiin lähes 300 000 kertaa ja kirjoitukseni sai satoja kommentteja. Nastarengasmaksu oli todellakin mennyt autoilijoiden hermoon. Myös minun.

Nyt voin hyvin tunnustaa olleeni väärässä. Ajoin aluksi Turussakin nastarenkailla, mutta siinä ei tuntunut olevan mitään järkeä. Nyt olen ajanut kitkarenkailla jo yli 100 000 kilometriä. Ainoastaan yhden kerran olen joutunut vaikeuksiin pysäköidessäni mäkeen kelin muututtua pysäköintiaikana vetiseksi nollakeliksi. En päässyt mäen taskuparkista irti ilman hinausautoa - mutta täyskasko korvasi kulut. Muutoin olen ajanut niin peilijäällä kuin lumessakin ilman vaikeuksia. Suurin osa ajasta kuitenkin, talvellakin, on ajoa sulilla ja jäättömillä teillä.

Liikenne Turun ja Helsingin välillä ja muualla Suomessa sekä talvi- että sekakelissä on sujunut ongelmitta. Ennakointi, ajonopeuden säätäminen kelin mukaan tarjoavat pehmeän ja nastarenkaita hiljaisemman ajonautinnon. Lisäksi tunnen hyvää mieltä siitä, että omalta osaltani en aiheuta tienpinnan kulumista tai lisää pienhiukkaspäästöjä yhtä paljon kuin aikaisemmin. 

Turvallisuus ei ole peruste

Nastarenkailla ajavat autoilijat ovat yliedustettuina kuolemaan johtaneissa liikenneonnettomuuksissa. Kitkarenkailla onnettomuuksia tapahtuu vähemmän kuin niiden suhteellinen osuus on talviliikenteessä. Syytä tähän ei tiedetä, mutta uskoisin sen johtuvan yllä mainitsemastani ajotavan muutoksista. Kitkoilla ajetaan ennakoivasti.
Tilastografiikka
Kuva: OTI /J Lahti Interaction, Yle uutiset 15.3.2019 (siirryt toiseen palveluun)

Nastarengasmaksu olisi syytä ottaa tarkasteluun Suomessakin.Norjalaiseen tapaan pysäköinninvalvojat voisivat isoissa kaupungeissa tarkistaa kausimerkittömien autojen nastarengasmaksun tilanteen ja antaa maksuttomuudesta huomautusmaksun. Maksu voisi norjalaiseen tapaan olla kunnallinen, jolloin siitä tulevia rahoja voitaisiin käyttää kaupunkien liikenneväylien parantamiseen.

Paljonko maksu tuottaisi? Helsingissä autoja omistetaan vähemmän kuin muualla Suomessa: 0,39 per asukas. Kaupungissa on siis noin 260 000 autoa, joista tällä hetkellä noin 20% (49 200) ajaa kitkarenkailla. Alkuun 150 euron nastarengasmaksu tuottaisi kaupungille lähes 32 miljoonaa euroa. Ja myöhemmin rahan ohjatessa autoilijoita kitkarenkaisiin ilman laatu paranisi.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Slavery was abolished in USA in 1865, in Finland it was done in the 1950's

In 2010 Finland's National Brand Committee lead by former Nokia CEO Jorma Ollila presented its paper to a former Foreign Minister Alexander Stubb. The committee stated proudly that Finland was the forerunner of democracy since Finnish women became the first in the world to have unrestricted rights both to vote and to stand for parliament. But something was left out from the report. Something which was part of the Finnish Social Policy in many decades of the 20th Century. In many countries this would be called slavery. And this is something which is quieted story of the Finnish history. A modern time slavery. Finnish historician Jouko Halmekoski writes about the modern slave market which was the fact in Finland as late as in the 1950's. He interviewed 25 persons who had been auctioned away by the local government in order to save money in sustaining the children. The lowest bidders won the custody of the child for one years period. Ironically the auction was held in the 29

Today's Rudolf Koivu would be a Game Designer

Rudolf Koivu (1890 - 1946) is one of the illustrators which has affected me most. Even if Finland's most known illustrator died already in 1946 there is no one which has escaped Koivu's sensuous lines, magical creatures from childrens' stories and Christmas cards. I claim, Koivu is for Finns the same than Carl Larsson for Swedes or Mucha for Czechs. Or perhaps even more than that. Last summer I visited an exhibition full of Koivus drawings to different Childrens' stories. It blew my mind out. Pictures to the stories by Grimm, Topelius, Andersen were all presented. Thinking of the fact that the world was not full of images Koivu's characters, trolls, sceneries and mystical creatures were amazingly original ones. Unlike today's illustrator who has grown in a world full of images, Koivu had to bring these creatures from his mind. That is a thing which often has been neglegted. My first memories of Koivu, though I did not know that by then, were the sensuous cov

Kasvien keruu ja herbaario - prässäämisohjeet

1970-luvun peruskoulu-uudistus unohti kasvion! Kuulun siihen peruskoulusukupolveen, jonka ei tarvinnut kerätä kesälomansa aikana herbaariota eli kasvikokoelmaa. Se oli sääli, sillä pläräsin useasti veljeni keräämää upeaa 50 kasvin kokoelmaa. Selasin usein sen sivuja ihastellen kauniisti kuivattuja ja prässättyjä kasveja. Olisin halunnut koota sellaisen itsekin. Se jäi, kunnes vihdoin tänä kesänä pääsin kannustamaan poikaani hänen kasvinkeruuretkillään. Sain seuratakin häntä ja hänen serkkujaan metsien siimekseen ja peltojen pientareille. Hienointa oli, että hänen opettajansa jopa kannusti vanhempia ja isovanhempia sekä lapsia liikkumaan yhdessä luonnosta nauttien - kunhan lapsi valitsisi poimittavat kasvit. Matka aurinkoisella soratiellä kohti luontoa ja kerättäviä kasveja. Kasvienprässääminen palasi takaisin Jossain vaiheessa kasvien kerääminen palasi peruskoulun opetussuunnitelmaan. Vapaaehtoinen, mutta numeroon positiivisesti vaikuttava, kasvikokoelma kerätään yleis