Siirry pääsisältöön

Taloudellinen eriarvoisuus lasten silmin

Luin juuri tutkimuksen Taloudellinen eriarvoisuus lasten arjessa (2012, Sosiaali ja terveysturvan tutkimuksia 124, Mia Hakovirta ja Minna Rantalaiho). Tämä on pitkään aikaan ensimmäinen sosiaalitieteellinen tutkimus, joka on herättänyt ajatuksia ja kysymyksiä. Tutkijoiden viides- ja kahdeksasluokkalaisilta informanteilta saamat tiedot ovat arvokkaita löytöjä ja niiden tiedostaminen esimerkiksi kasvatusammateissa ja lastensuojelussa voi tämän ansiosta parantua

Tutkimuksen ilmestyttyä joulun alla mm. Aamulehti ja Iltalehti uutisoivat siitä näkyvästi nettisivuillaan otsikoin: "Kelan tutkimus karseaa luettavaa. Köyhimpiä lapsia KIUSATAAN. Lapsen tavaroiden merkit, ikä ja mallit huomataan."

Iltalehti 17.12.2012
Lapset tutkimuskohteena ja tutkimusetiikka vs. journalistinen etiikka
Otsikko yksinkertaistaa ja vähättelee tutkimuksen monipolvista sisältöä. Palaan siihen hetken kuluttua. Kyseessä on laadullisia menetelmiä käyttävä tutkimus, jossa paneudutuaan lasten omiin kokemuksiin ja näkemyksiin taloudellisesta eriarvoisuudesta. Tutkijoiden kehittämä tutkimusmenetelmä tuo hienovaraisella tavalla esiin - lapsia leimaamatta tai aliarvioimatta - heidän näkemyksiään eriarvoisuudesta. Lasten haastatteleminen on aina eettisesti erittäin hankala asia. Kaikkien lapsia informantteina käyttävien tulisikin lukea tutkimuksen menetelmäosuus ja varsinkin eettinen pohdinta, kuinka tutkijan tulee kunnioittaa lasta ja hänen yksityisyyttään mutta haastattelutilanteessa tuntea aikuisten vastuuta ja tarjota huolenpitoa.

Lapsilta ei myöskään voi kysyä kaikkia asioita ja kysymysten esittämiseen tuleekin kiinnittää erityistä huomiota. Arat ja koskevatkin teemat pitää osata käsitellä oikealla tavalla. Valitettavasti sama eettinen pohdinta ei yltänyt lehtien käyttämään "journalistiseen vapauteen", joka olisi voinut otsikoinnissaan olla diskreetimpi ja tutkimuksen kohteena olevia lapsia kunnioittavampi.


Lasten tärkeänä pitämät tavarat ja asiat.

Lasten kuluttamismahdollisuudet ovat lasten kokeman taloudellisen eriarvoisuuden kannalta keskeisiä. Varsinkin lapsen itselleen välttämättömäksi tuntemien tavaroiden puuttumisella on kiinteä yhteys lasten hyvinvointiin. Taloudellinen eriarvoisuus tai resurssien erilaisuus tulee näkyviksi nimenomaan kulutuksessa, jolla on materiaalisten arvojen lisäksi myös sosiaalisia tehtäviä (s. 44).

Tutkijat pyysivät lapsia kertomaan itselleen välttämättömistä tavaroista ja asioista. Viidesluokkalaisten välttämättöminä pitämät tavarat olivat lähes poikkeuksitta puhelin, polkupyörä, taskuraha, oma huone sekä se, että perheessä on oma auto. Tärkeää oli myös mahdollisuus kutsua kavereita kotiin sekä kodin lähellä olevat leikkipaikat.

Lasten väliset erot ja tavaroiden arvostus (sekä tyttöjen ja poikien väliset erot) kasvavat kahdeksanteen luokkaan tullessa. Pojille useampi tavara on huomattavasti tärkeämpi kuin tytöille ja aineelliset hyödykkeet olivat heille muutenkin tärkeämmässä asemassa. Tietokone ja mahdollisuus luokkaretkelle osallistumiseen nousivat korostuneemmin esiin tässä ikäluokassa. (ss. 45-6). Tutkimukseen litteroidut lasten haastattelut ovat eläviä ja niissä heijastuu nykylapsen ja nuoren arki tavaroistuneessa maailmassa. Lapset pitivät mm. itsestäänselvänä, että lapsella on omaa rahaa muutama euro aina taskussaan (s. 51). Monet ottivat esiin myös sen, että lasten kuului myös harrastaa. Maksulliset liikuntaharrastukset kuuluivat arvoasteikon yläpäähän, kun musiikin kuuntelua tai elokuvaharrastusta piti enemmänkin puolustella, jotta se olisi nähty arvokkaaksi (s. 55-6).

Myös ulkomailla matkustaminen nähtiin normina. Sitä, että joku ei olisi käynyt ulkomailla pidettiin omituisena ja normaalista poikkeavana (s.101)


Miten lapset tulkitsevat lasten eriarvoisuuden?

Seuraava luku onkin rankempi lukukokemus. Tutkijat tulkitsevat monimuotoisen kyselylomakkeen perusteella sitä, miten lapset jäsentävät lasten välisiä eroja pohjautuen materiaalisiin tekijöihin (lasten tavarat ja vaatteet), millaisia luonteenpiirteitä, ominaisuuksia tai käyttäytymistä lapset liittävät eri tavaroita omaaville lapsille sekä miten nämä eriarvoisuudet tulevat esiin lapsen vapaa-ajan vietossa tai koulunkäynnissä. (s. 57-8)

V: Samaa musiikkii ne soittaa, mut jos sulla on iPodi, ni sithän se on kyl, et iPodit maksaa kakssataa euroo ja mp-kolmosii saa kahelkympil.
H: Niin.
V: Kyl se nyt vähän kertoo siit, et sul on varaa ostaa jotain kalliimpaa, mut emmä tiedä onko sil nyt niin välii. (H4, kahdeksasluokkalainen poika)

Tutkijoilla oli käytössään erilaisia kuvakollaaseja, joista he pyysivät lapsia ja nuoria kertomaan vapaasti, millaisia kuvissa näkyvät henkilöt ovat heidän mielestään (ks. seuraava kuva). Itseni yllätti se, miten tavaroiden määrä vaikutti siihen, millaisena lapset näkivät siinä olevan henkilön. Tavarapaljouteen liitettiin mm. menestyminen koulussa, suurempi kaveripiiri, iloisuus ja avoimuus - ja vähän tavaroita omaavan arveltiin joutuvan jopa kiusaamisen tai syrjäyttämisen uhriksi (ss. 57-9, 66-7. Siitä siis nuo aiemmin mainitut otsikot). Vähemmän tavaroita omaava nähtiin myös surumielisenä ja apeana (huom. kuvissa olevilla lapsilla on täysin samanlainen ilme ja asento) (s.61). Varakkaana pidetty lapsi oli tutkimusryhmän mielestä aktiivinen, kun vähemmän tavaroita omaava nähtiin passiivisena ja syrjäänkin vetäytyvänä (s. 67). 

Kuvakollaasi, jota tutkijat käyttivät tutkimuksessaan.
Lasten kertomat syyt siihen, miksi toisilla on rahaa ja miksi toisilla ei vaihtelivat ikäryhmittäin. Nuoremmat liittivät syitä yksilöllisiin piirteisiin (kuten laiskuuteen tai asenteeseen), mutta vanhemmilla lapsilla myös sosiaaliset ja rakenteelliset selitykset olivat syinä (työttömyys ja sosiaaliturvan riittämättömyys, lasten kotihoito ja alhainen palkka). (ss. 68-69)


Lasten kokemat suhteet ja taloudellinen eriarvoisuus

Tutkimus etenee määrittelemään analyyttisesti lasten kokemuksia sosiaalisista suhteista ja analysoimaan sitä, miten lapset arvottavat taloudellisen hyvinvoinnin ja huono-osaisuuden väliset erot. Toisaalta lapset olivat kriittisiä siihen, mahtaako rahalla ansaittu ystävyys olla pysyvää, mutta toisaalta he kuitenkin halusivat olla parempiosaisen kavereita. Huono-osaiseksi leimaantuminen tai huono-osaisuuden nähtiin lisäävän kiusaamisriskiä. Kiusaaminen oli ennenkaikkea henkistä: ryhmästä poissulkemista ja kaverittomuutta. Yhteiset intressit ja tausta yhdistävät, lapsenakin. (ss. 81-3, 87-90, 92)

H: Mitä sun mielest siit voi seurata, jos jollain lapsel ei oo kaikkia näitä välttämättömiä tavaroita?
V: Se riippuu sit vähä, et mitä sul ei oo. Et kyl nykyää kaikil on melkeen puhelin, ku niit saa jollai kahellakymmenellä eurolla. Alleki jostai. Mut jos puhelint ei olis, ni ky se sit varmaan aika hankalaa ois pitää yhteyttä kavereihi, ja jos ei ois tietokonettakaa ni sit sais rampata koko ajan ovien takana.
H: Mm, no aatteleksä et kiusataaks jotai esimerkiks sen takia tai?
V: No kyl mä veikkaan, et jos ei ois puhelnta, ni kyl sit kiusattais varmaa.
H: Mut ei vaatteiden tai semmosten takii?
V: Tytöt nyt kiusaa joskus vaatteiden takii, mut, ei niil sellattii oo välii. Kunhan nyt ei tuu ihan rikkinäisis vaatteis kouluun... (H1, kahdeksasluokkalainen poika)
 Varakkuudella pöyhkeileminen voi myös muodostua sosiaaliseksi rasitteeksi lapselle ja vaikeuttaa ystävien saantia (s. 89)

Lopuksi

Lasten taloudellinen eriarvoisuus näkyy lasten arjessa monella eri tavalla sekä konkreettisesti että tunnetasolla. Lasten erilaiset kulutusmahdollisuudet luovat lasten arkeet erilaisia kategorioita, jotka lapset tunnistavat jo aikaisessa vaiheessa ja antavat niille merkityksiä, jotka kuvastavat yhteiskunnassa vallitsevia eroja ja mahdollisuuksia.


Lasten erilaiset kulutustottumukset luovat eriarvoisuutta, joka määrittää lapsen aseman ja osallisuuden. Erityisesti tämä tulee esiin lasten tärkeissä kaverisuhteissa ja muissa vertaisryhmissä. Tavaroiden arvo ja merkitys määritellään arjessa suhteessa muihin. Vähäiset resurssit voivat rajoittaa merkittävässäkin määrin lapsen toimintamahdollisuuksia. Taloudellisesti heikommassa asemassa olevat lapset eivät voi viettää vapaa-aikaansa muiden lasten tavoin ja tästä voi aiheutua lasten sosiaalisten toimintamahdollisuuksian kaventuminen. Eriarvoistuminen alkaa jo lapsena. (s. 114)

Yhteiskunnassa yhä suuremman merkityksen saanut kaupallisuus ja kulutuskulttuuri sekä erot lapsiperheiden kulutusmahdollisuuksissa välittyvät suoraan lasten arkeen ja osaksi nykylapsuutta. Taloudellinen eriarvoisuus ei ole vain aikuisten välinen asia, vaan sillä luodaan pohja pohja tulevaisuuden Suomelle. Lasten taloudelliseen eriarvoistumiseen ja sen ehkäisyyn pitäisi mielestäni puuttua nykyistä voimakkaammin. Taloudellisen eriarvoistumisen seurauksesta aiheutuvat laskut voivat muuten tulevaisuudessa olla vieläkin suurempia.

Lähde: 
Mia Hakovirta ja Minna Rantalaiho (2012) Taloudellinen eriarvoisuus lasten arjessa. Sosiaali- ja terveysturvan tutkimuksia 124. Kelan tutkimusosasto. Helsinki

Muualla:
Lasten eriarvoisuus tuntuu lasten arjessa 
Kelan verkkokauppa (Hinta 15 €): Taloudellinen eriarvoisuus lasten arjessa

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Slavery was abolished in USA in 1865, in Finland it was done in the 1950's

In 2010 Finland's National Brand Committee lead by former Nokia CEO Jorma Ollila presented its paper to a former Foreign Minister Alexander Stubb. The committee stated proudly that Finland was the forerunner of democracy since Finnish women became the first in the world to have unrestricted rights both to vote and to stand for parliament. But something was left out from the report. Something which was part of the Finnish Social Policy in many decades of the 20th Century. In many countries this would be called slavery. And this is something which is quieted story of the Finnish history. A modern time slavery. Finnish historician Jouko Halmekoski writes about the modern slave market which was the fact in Finland as late as in the 1950's. He interviewed 25 persons who had been auctioned away by the local government in order to save money in sustaining the children. The lowest bidders won the custody of the child for one years period. Ironically the auction was held in the 29

Today's Rudolf Koivu would be a Game Designer

Rudolf Koivu (1890 - 1946) is one of the illustrators which has affected me most. Even if Finland's most known illustrator died already in 1946 there is no one which has escaped Koivu's sensuous lines, magical creatures from childrens' stories and Christmas cards. I claim, Koivu is for Finns the same than Carl Larsson for Swedes or Mucha for Czechs. Or perhaps even more than that. Last summer I visited an exhibition full of Koivus drawings to different Childrens' stories. It blew my mind out. Pictures to the stories by Grimm, Topelius, Andersen were all presented. Thinking of the fact that the world was not full of images Koivu's characters, trolls, sceneries and mystical creatures were amazingly original ones. Unlike today's illustrator who has grown in a world full of images, Koivu had to bring these creatures from his mind. That is a thing which often has been neglegted. My first memories of Koivu, though I did not know that by then, were the sensuous cov

Kasvien keruu ja herbaario - prässäämisohjeet

1970-luvun peruskoulu-uudistus unohti kasvion! Kuulun siihen peruskoulusukupolveen, jonka ei tarvinnut kerätä kesälomansa aikana herbaariota eli kasvikokoelmaa. Se oli sääli, sillä pläräsin useasti veljeni keräämää upeaa 50 kasvin kokoelmaa. Selasin usein sen sivuja ihastellen kauniisti kuivattuja ja prässättyjä kasveja. Olisin halunnut koota sellaisen itsekin. Se jäi, kunnes vihdoin tänä kesänä pääsin kannustamaan poikaani hänen kasvinkeruuretkillään. Sain seuratakin häntä ja hänen serkkujaan metsien siimekseen ja peltojen pientareille. Hienointa oli, että hänen opettajansa jopa kannusti vanhempia ja isovanhempia sekä lapsia liikkumaan yhdessä luonnosta nauttien - kunhan lapsi valitsisi poimittavat kasvit. Matka aurinkoisella soratiellä kohti luontoa ja kerättäviä kasveja. Kasvienprässääminen palasi takaisin Jossain vaiheessa kasvien kerääminen palasi peruskoulun opetussuunnitelmaan. Vapaaehtoinen, mutta numeroon positiivisesti vaikuttava, kasvikokoelma kerätään yleis